Nowoczesne techniki sprzedaży

Za sprawą rosnącej konkurencji niektóre podmioty mają problem z utrzymaniem poziomu sprzedaży. Szukają więc sposobu na malejące przychody. Starają się zapobiec odpływowi klientów i pozyskać nowych.

Budowa marki i zapewnienie dostępności towaru

Niektórzy stawiają na rozwiązania innowacyjne. Jednak zdaniem niektórych ekspertów od marketingu współcześnie branża sprzedaży zawiera zbyt wiele unowocześnień. Konsumenci przestają na nie reagować. Przestają ich zadziwiać kolejne chwyty, formy zwrócenia ich uwagi i nakłonienia do zakupów.

Producenci starają się więc budować markę, żeby klient się z nią utożsamiał. Taki związek jest bardzo mocny i trwały. Pozyskany w ten sposób konsument nie przejdzie do konkurencji, a przynajmniej szanse na to będą niewielkie.

Marka ma się kojarzyć z jakimś symbolem, wartościami. Ich wyrazem może być wyrazista, znana osoba, np. sportowiec, aktor, działacz. Wszyscy, którzy będą podzielać te wartości, będą niejako utożsamiać się z danym produktem.

Inną z technik sprzedaży jest merchandising

Polega on na eksponowaniu w najbardziej widocznych miejscach określonych produktów. Chodzi o to, by pewien asortyment był zawsze dostępny, gdy jest potrzebny. Merchandising może też obejmować informowanie o nowościach produktowych, doradztwo w zakresie poszerzenia czy zmiany asortymentu, akcje promocyjne.

Fachowcy doradzający producentom i sklepom radzą, by w procesie sprzedaży nadawca komunikatu (oferent dobra) odwoływał się do emocji konsumentów. Istnieje duża grupa towarów, w których można wykorzystać tę techniką. Nie wystarczy więc wpływać na intelekt, podawać twarde fakty i logiczne argumenty. W przekazie marketingowym należy też wykorzystać emocje.

By utrzymać klientów, można stworzyć program rabatowy albo lojalnościowy. Dzięki temu utrwalimy związek konsumenta z naszą firmą. Żeby tak się stało, musimy zaproponować odbiorcy coś wartościowego, np. stałą albo rosnącą wraz ze stażem czy wydawaną kwotą zniżkę na zakupy.

Dobrym pomysłem może być uruchomienie internetowego kanału sprzedaży. Najpierw musimy jednak obliczyć, czy takie przedsięwzięcie będzie opłacalne. Wszystko zależy od naszych obrotów oraz grupy docelowej. Pamiętajmy, że nie wszyscy radzą sobie ze zdalnymi kanałami dostępu. Nie wszyscy też lubią w ten sposób kupować.